published in: Vesmír 77, 1998: 494–501
 

O kultovním významu předmětů aneb 

Opravdu tak nutně potřebujete zebu (rolls royce)?

Pavel Hošek
Pro člověka, který přicestuje na Madagaskar z ciziny, či lépe řečeno z daleké ciziny, je ztělesněním ryzí hrůzy kráva. Pokojné a stále něco žmoulající stvoření se tu volně potuluje v nebývalém množství. Obrovitá stáda putují náhorními planinami a stále žerou a žerou a žerou. Devastační schopnosti místního skotu jsou zřejmé na první pohled: obrovité spasené plochy náhorních rovin, kde člověk projede stovky a stovky kilometrů, aniž by viděl co jiného než travní monokulturu a hrozivé rýhy eroze na místech, kde již zbytky travního porostu neudrží pohromadě to, co dříve držely kořeny stromů. Celé kopce sjíždějí nezadržitelně do údolí. Krajina získává „měsíční“ vzhled spolehlivěji než pod lžícemi výkonných rypadel v severních Čechách.
Nejpozoruhodnější z celého Madagaskaru je příroda. Většina cizinců, kteří na ostrov zavítají, tam jede právě kvůli přírodě. Nelze se tedy divit, že návštěvníci Madagaskaru představují lidský vzorek obzvláště citlivý k ničení přírody. Ignoranti z řad těchto cizinců o domorodcích prohlašují, že jsou ignoranti; vždyť na co jim je tolik dobytka! Mají ho přeci víc, než kolik by stačili sníst lidé třeba ze čtyř Madagaskarů. Proč se ho tedy nezbaví, ti ignoranti.
Přemýšlivějšímu návštěvníkovi dojde, že pro chov tak velkého množství zebu musí být nějaký důvod. Brzy vytuší, že batoh, který nese na zádech, je podstatně větším jměním, než jaké představuje domorodcův dům i s celou jeho domácností včetně ženy či žen (podotýkám, že takový člověk klidně může mít fotoaparát, kameru či cokoliv dalšího cenného v úplně jiném zavazadle). Jedinou „cenností“, která může dosáhnout srovnatelné hodnoty, je dobytek.
Praktická využitelnost není pro Malgaše rozhodující. Zebu jim sice slouží jako potrava, zhusta je využíván jako dopravní prostředek a občas se z něj ušije nějaký ten doplněk k oděvu, ale hlavní příčinou, proč se kravám vede na Madagaskaru tak dobře, je prestiž. Dobytek je nepostradatelný ze sociálních příčin. Je využíván při rituálech hazomanga lava celých klanů, je nutný pro rituál obřízky, při pohřebních rituálech, při vymítání zlých duchů (bilo) nebo – což je obzvláště pozoruhodný kontext – při vymítání posedlosti majetkem. Zebu jsou hlavní částí nevěstina majetku. Početnost stáda je přímo úměrná společenskému postavení jeho majitele. Kdo má více dobytka, může se přiženit do vlivné rodiny, může si získat vážnost obětováním hazomanga, může ovládat a řídit setkání klanového tribunálu (lily) atd.
Sebrat lidem na Madagaskaru zebu by bylo asi totéž jako zrušit v Evropě peníze. Zebu je základním pilířem, o který se opírá celá struktura sociálněekonomických vztahů tradiční společnosti. Peníze, které plní obdobnou úlohu v našich zeměpisných šířkách, pronikly na ostrov teprve nedávno a významnější úlohu hrají prozatím jen ve velkých městech. Spílat lidem na Madagaskaru za jejich početná stáda je tedy asi stejné jako rozhořčovat se uprostřed Evropy nad tím, že lidé používají elektrický proud nebo jezdí autem. Vždyť oboje přeci tak jednoznačně ničí přírodu jejich země, tak proč to – prokristapána – pořád dělají.

/zpět na Aloalo/


Zpět na domovskou stránku Pavla Hoška Zpět na domovskou stránku Expedice LEMURIA
Domovská stránka Pavla Hoška Domovská stránka Expedice LEMURIA