published in: Vesmír 77, 1998: 182, 200, 201

Syzygium sp. Květy stromu rodu Syzygium, jehož někteří zástupci patří v tropech Asie a Afriky k rozšířenému a oblíbenému, v našich zeměpisných šířkách však málo známému ovoci. Některé druhy a odrůdy poskytují spíše křehké a málo šťavnaté bobule z nichž se vyrábí kompoty a saláty, jiné se pěstují pro šťavnatou mírně nahořklou, bílou dužninu plodů, která se chutí blíží některým našim jablkům. Stromy rodu Syzygium (čeleď Myrtaceae) jsou stálezelené a dorůstají výšky 10 – 20 metrů. Rostou ve vlhkých oblastech v deštných lesích.
Snímek © Pavel Hošek,  k článku Vojtěcha Novotného v časopise Vesmír

Expedice LEMURIA ’98

Od 9. března do 25. dubna tohoto roku pracuje na Madagaskaru přírodovědná expedice LEMURIA ’98, kterou pořádá časopis Vesmír a magazín Koktejl. Navazuje na předchozí výpravu, konanou před pěti lety. Hlavním programem obou expedic je práce na projektu HATOKALIOTSY (podrobněji ve Vesmíru 73, 457 a 578, 1993/8 a 10). Přestože hlavním cílem tohoto projektu je faunistické a floristické zmapování biologicky unikátního území (ekosystém tzv. trnitého buše), klade značný důraz i na vztah člověka k okolí. Snaží se zjistit, co představuje krajina a příroda pro člověka, který v ní žije, a jak se dívá na rostliny a zvířata, která ho bezprostředně obklopují. Zřejmě jedině na základě těchto a podobných znalostí lze budovat dlouhodobější strategii ochrany přírody.
snímek 1